Românii au cheltuit 36 miliarde euro în retail în 2023; Supermarketurile și hipermarketurile domină piața
Piața de retail din România a crescut cu 11% în 2023; 36 miliarde euro cheltuiți de consumatori
În 2023, românii au cheltuit 36 miliarde de euro în marile rețele de retail, conform studiului Romania Retail Snapshot 2024 realizat de Cushman & Wakefield Echinox. Aceasta reprezintă o creștere de 11% față de 2022. Dintre acești bani, 22,5 miliarde de euro (peste 60%) au fost cheltuiți în supermarketuri și hipermarketuri. Studiul a analizat rezultatele financiare a 116 companii din 12 domenii diferite.
Unde s-au dus banii?
- Supermarketuri și hipermarketuri: 22,5 miliarde de euro (peste 60% din total)
- Magazine de bricolaj (DIY): 3,6 miliarde de euro (10%)
- Magazine electro-IT: 3,3 miliarde de euro (9%)
- Magazine de modă: 2,2 miliarde de euro (6,1%)
- Bijuterii: 212 milioane de euro (0,6%)
- Magazine de încălțăminte: 356 milioane de euro (1%)
- Magazine de cosmetice: 458 milioane de euro (1,3%)
Creșteri și comparații
Creșterea vânzărilor în 2023 a depășit ușor rata anuală a inflației (10,4%), dar a încetinit comparativ cu 2022, când avansul a fost de 16,3% față de o inflație de 13,8%. Cele mai mari creșteri au fost înregistrate în segmentele cosmeticelor (33,5%), magazinelor specializate (20,4%), articolelor pentru copii (17,5%) și restaurantelor și cafenelelor (14,5%).
Segmente analizate
Studiul a inclus 12 domenii:
- FMCG (marile rețele de hipermarketuri/supermarketuri)
- Fashion
- DIY
- Articole Sportive
- Încălțăminte
- Articole pentru Copii
- Bijuterii
- Home & Deco
- Restaurante și Cafenele
- Cosmetică
- Electro-IT
- Magazine Specializate
Cele 116 companii analizate operează peste 6.000 de magazine, majoritatea fiind în mall-uri, parcuri de retail sau galerii comerciale.
Ratele de creștere
Cele mai mici rate de creștere:
- DIY: 3%
- Home & Deco: 4,8%
- Bijuterii: 6%
- Electro-IT: 8,3%
- Articole sportive: 8,6%
Creșteri peste rata inflației:
- FMCG: 12%
- Încălțăminte: 12,3%
- Fashion: 11,3%
Perspective
Vlad Săftoiu, Head of Research la Cushman & Wakefield Echinox, a declarat că piața de retail a performat bine în 2023, în ciuda inflației de două cifre. El a menționat că toate segmentele analizate au înregistrat majorări ale vânzărilor comparativ cu 2022, majoritatea depășind rata inflației. Creșterea medie anuală a cifrelor de afaceri din retail (11,5%) a fost superioară ratei medii anuale a inflației (7,9%) în perioada 2019-2023.
Extinderea retailului
Creșterea veniturilor marilor retaileri a fost susținută atât de deschiderea de noi magazine, cât și de creșterea vânzărilor în magazinele fizice și extinderea online. Dezvoltatorii de spații de retail au finalizat peste 50 de proiecte noi sau extinderi ale unor proiecte existente, adăugând peste 715.000 metri pătrați de noi spații de retail în perioada 2019-2023.
Autor: Ervin